Cookie Use Notification

Deze site maakt gebruik van cookies om u te voorzien van een persoonlijke service. 

Door gebruik te maken van deze site gaat u akkoord met het gebruik van cookies zoals uiteengezet in onze cookie kennisgeving. Lees onze cookie gebruiksvoorwaarden voor meer informatie over de cookies die wij gebruiken en hoe u het gebruik van cookies kunt verwijderen of blokkeren.

Toenemende polarisatie op Europese markt voor winkelcentra

Nu de vastgoedmarkt voor (planmatig) ontwikkelde winkelcentra in de meeste Europese landen volwassen is, zal de polarisatie tussen succesvolle ´prime´ locaties en worstelende secundaire plekken, naar verwachting toenemen. Dit blijkt uit het nieuwste European Shopping Centre Development rapport van Cushman & Wakefield. Uit het rapport blijkt dat in 2018 ongeveer 2,6 miljoen m2 nieuwe winkelcentra is opgeleverd. Daarmee blijft 2018 maar liefst 28% achter bij  2017 en is sprake van het laagste opleveringsniveau in 24 jaar. 

Hoewel het tempo waarin (planmatig) winkelcentra in Europa de afgelopen vijf jaar zijn ontwikkeld vertraagt, neemt de totale omvang van de Europese markt nog steeds toe waarmee de concurrentie tussen winkelcentra toeneemt. Om hun marktpositie te behouden richten ontwikkelaars zich steeds meer op herontwikkeling en renovatie van bestaande centra naar moderne en aantrekkelijke winkel- en recreatiecentra.

Ontwikkelingen in Nederland
Ook in Nederland neemt het aantal nieuw ontwikkelde winkelcentra af. In 2018 is 98.700 m2 toegevoegd, een daling van 23% ten opzichte van 2017. In 2019 zal naar verwachting het gerenoveerde winkelcentrum Hoog Catharijne volledig openen met een omvang van 100.000 m2. In 2020 wordt de opening van de Mall of the Netherlands (voormalig Leidsenhage) in Leidschendam verwacht, dit winkelcentrum is dan met 117.000 m2 het grootste winkelcentrum in Nederland.


Arjen Boesveldt, Head of Retail Cushman & Wakefield in Nederland: “Met de toenemende polarisatie wordt het steeds belangrijker dat winkelcentra zich echt onderscheiden. Om een plek te veroveren in het hart en het hoofd van de consument moeten winkelcentra voldoen aan drie dingen: beleving, design en convenience. Een winkelcentrum moet een fijne plek zijn om te verblijven, sociale interactie en recreatie bieden zoals bijvoorbeeld een bioscoop en aantrekkelijke en gevarieerde eet- en drinkgelegenheden en er natuurlijk goed en modern uit zien. Het gaat in de huidige retailmarkt echt om de combinatie van winkelen met ontmoeten, werken, ontspanning en vermaak. Dat is echt een voorwaarde om passantenstromen te vergroten en de verblijfsduur te verlengen wat de basis is voor het verhogen van de bestedingen door de bezoekers.”

Europa
De totale voorraad winkelruimte in Europa bedroeg begin 2019 168 miljoen m2 ten opzichte van ruim 166 miljoen m2 het jaar daarvoor. 109,7 miljoen m2 hiervan komt voor rekening van West-Europa en 58,4 miljoen m2 voor rekening van Centraal- en Oost-Europa. Turkije is in 2018 opnieuw het land met het grootste aandeel winkelcentra-ontwikkelingen. Hier zijn in 2018 525.000 m2 nieuwe winkelmeters op de markt gebracht. Turkije wordt gevolgd door Rusland met 436.000 m2 nieuwe ontwikkeling en Polen op de derde plek met 300.000 m2. Nederland komt op de negende plek, met bijna 100.000 m2.

Naar verwachting zal er de komende twee jaar ongeveer 6,4 miljoen m2 nieuwe winkelmeters worden opgeleverd in Europa. Voor West-Europa wordt een afname van 7,4 procent verwacht, in Centraal- en Oost-Europa een groei van 0,5 procent.