Causeway Bay in Hong Kong op koppositie in lijst duurste winkelstraten ter wereld

Causeway Bay in Hong Kong heeft voor het eerst in vijf jaar Upper 5th Avenue in New York verslagen als duurste winkelstraat ter wereld. New Bond Street in Londen – de duurste winkelstraat in Europa – staat op de wereldwijde ranking op de derde plaats. De Kalverstraat in Amsterdam staat op de internationale ranking op plaats 16.

Dit blijkt uit de 30e editie van het jaarlijkse rapport Main Streets Across the World van internationaal vastgoedadviseur Cushman & Wakefield. In de wereldwijde ranking is van 65 landen steeds de duurste winkelstraat opgenomen in het onderzoek en onderling vergeleken op basis van eigen data van Cushman & Wakefield. Van de 446 onderzochte winkelstraten wereldwijd stijgen de tophuurprijzen in 29% van de winkelstraten, in 43% stabiliseren de huurprijzen en in 28% van dalen de tophuren. In Europa stijgen de tophuurprijzen beduidend vaker (31%) dan dat ze dalen (17%). In de wereldwijde top 10 van duurste winkelstraat per land zijn vijf Europese straten terug te vinden (Londen, Parijs, Milaan, Zürich en Wenen).

Duurste winkelstraten van Nederland

In Nederland is de Kalverstraat nog altijd de duurste winkelstraat met een tophuurprijs van EUR 2.900,- per vierkante meter per jaar. Daarmee staat de Kalverstraat op de wereldwijde ranking op positie 16. In het wereldwijde onderzoek van Cushman & Wakefield zijn in totaal acht Nederlandse winkelstraten meegenomen: de Kalverstraat en de P.C. Hooftstraat in Amsterdam, de Grote Staat in Maastricht, de Lange Elisabethstraat in Utrecht, de Lijnbaan in Rotterdam, de Spuistraat in Den Haag, de Demer in Eindhoven en de Ketelstraat in Arnhem. De tophuurprijzen zijn in deze straten vrijwel stabiel gebleven.

Frank van der Sluys, Head of Research Cushman & Wakefield Nederland: “Doordat de fysieke en digitale wereld steeds meer met elkaar zijn verbonden, wordt er minder fysiek gewinkeld en neemt het aantal bezoekers in veel winkelgebieden af. We zien een duidelijke concentratiebeweging van consumenten naar winkelgebieden en winkelstraten die de juiste mix van brands en functies bieden. Winkelgebieden waar consumenten graag verblijven. In deze gebieden blijven de winkelhuurprijzen op een hoog niveau.”