Nederland populaire vestigingslocatie voor retailers in Europa - Cushman & Wakefield

Nederland populaire vestigingslocatie voor retailers in Europa

Klik om te vergroten

Cushman & Wakefield lanceert vandaag het nieuwste retail onderzoek 'Retail Destination Netherlands' op de vastgoedbeurs PROVADA in de RAI in Amsterdam. De onderzoekers van de vastgoedadviseur hebben in kaart gebracht welke vestigingsfactoren bepalend zijn in internationale expansiestrategieën van retailers die zich willen vestigen in Europa. Een belangrijke conclusie in het rapport is dat het kiezen voor de grootste landen in Europa in belang afneemt en dat het type land in combinatie met de consumentencultuur doorslaggevende factoren aan het worden zijn. Nederland staat vanwege ondermeer de stabiele economische omstandigheden, de hoogste mobiele dekkingsgraad van Europa, de veiligheid, welvarendheid, de aantrekkingskracht voor toeristen en de open en assertieve consumentencultuur excellent gepositioneerd bij internationale retailers.

Arjen Boesveldt, Head of Retail Cushman & Wakefield in Nederland: “Steden en landen met een diverse bevolking, assertieve 'early adaptor' consumenten met een hoog besteedbaar inkomen in een veilig, welvarend en niet bureaucratisch land, krijgen steeds vaker de voorkeur van internationale retailers. En dat zijn precies de elementen en waarden waarom wij bekend staan. Nederlanders zijn zelfbewust en modebewust, een land van early adopters die openstaan voor nieuwe producten en nieuwe ervaringen. Daarnaast is Nederland de grootste logistieke hub in Europa, het vierde meest dichtbevolkte land in Europa, de vierde meest concurrerende economie en het vijfde meest welvarende land van de wereld. Onze kaarten zijn dus uitstekend en dat merken wij elke dag. De afgelopen jaren hebben we grote internationale brands zoals TK Maxx, Hudson´s Bay, Apple, Ted Baker, Topshop en bijvoorbeeld Uniqlo naar Nederland gehaald.”

Nieuwe rol voor fysieke winkels

De komst van online platformen in retail is een belangrijke factor achter de veranderende expansiestrategie van internationale retailers. In de voorgaande tien tot vijftien jaar lag de nadruk in expansiestrategieën op het zo snel mogelijk landelijke dekking realiseren met bijvoorbeeld meer dan 300 winkels in landen zoals Duitsland of Frankrijk. Het online winkelen speelt Nederland in de kaart waar het gaat om het aantrekken van grote, internationale winkelconcepten die inzetten op een combinatie van online en fysieke winkels. In toenemende mate volgt de fysieke winkel de online omzet. Internationale retailers kiezen alleen nog voor fysieke vestigingen in de winkelstraten als deze op een bepaalde locatie van toegevoegde waarde zijn voor de totale merkbeleving. De term ´landelijke dekking´ is hiermee een achterhaald begrip geworden in de huisvestingsstrategie van internationale retailers, zo blijkt uit het onderzoek.