Cushman & Wakefield Lanceert Retail Rapport 2017 - Cushman & Wakefield

Cushman & Wakefield Lanceert Retail Rapport 2017

Themarapport: Internationalisering van Retail: Couleur Internationale

  • Meer dan een verdubbeling van internationale ketens in Nederland in 2005-2016
  • Internationalisering in winkelgebieden vooral in kleding, mode, huishoudelijke en luxe artikelen 
  • Internationalisering vooral zichtbaar in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht 

Internationaal vastgoedadviseur Cushman & Wakefield lanceert vandaag de nieuwste editie van het jaarlijkse Retail rapport. Het rapport spitst zich toe op de internationalisering van retail en heeft als thema ´Couleur Internationale´. Hoewel er op de Nederlandse retailmarkt nog altijd een sterke dominantie is van zogenoemde household brands bevestigen de cijfers in het rapport de forse toename van internationale retail concepten. Nederland staat goed gepositioneerd op de internationale ranglijst van vestigingslocaties voor internationale retailers door de in Europese context interessante winkelhuurprijzen, koopkrachtige consumenten en de goede reputatie van levendige winkelsteden en winkelgebieden. 

Focus op beperkt aantal branches

De komst van internationale concepten naar Nederland is in de afgelopen jaren exponentieel groot met de komst en uitbreiding van concepten zoals TK Maxx, Primark, Zara, H&M, JD Sports en Hudson´s Bay Company. Het aantal winkels van buitenlandse retailers steeg in de periode 2005 tot 2016 met zestig procent bij een daling van het aantal Nederlandse winkels met zestien procent. Uitgedrukt in vierkante meters winkelvloer blijkt de internationalisering zelfs meer dan te zijn verdubbeld (+161 procent) bij een daling van twintig procent onder nationale retailers.

Het rapport toont aan dat internationale toetreders vooral actief zijn in een beperkt aantal branches: kleding, schoenen, sieraden, huishoudelijke en luxe artikelen. Branches die het minst vatbaar zijn voor online winkelen. Onder Nederlandse retailers nam het aantal verkooppunten toe in de branches Auto´s en Fietsen, Persoonlijke Verzorging en Levensmiddelen. In de branche Kleding en Mode is het aantal vierkante meters winkelvloer van internationale retailers sinds 2010 met circa 150.000 vierkante meter toegenomen terwijl dit onder Nederlandse retailers is gedaald met ruim 50.000 vierkante meter.

Internationalisering in de grote steden

In de 23 grootste winkelsteden in Nederland is de internationaliseringstrend goed zichtbaar hoewel er in steden onderling grote verschillen zijn. De internationalisering is het grootst in de steden Amsterdam (circa 100.000 m2), Den Haag (circa 55.000 m2), Rotterdam (circa 50.000 m2) en Utrecht (circa 49.000 m2) waarbij de toename in Utrecht het grootst was met meer dan een verdubbeling van het aantal winkelvloermeters van buitenlandse formules in 2016 ten opzichte van 2015.

In vrijwel alle branches in de belangrijkste winkelsteden in Nederland nam het aantal Nederlandse retailers af en steeg het aantal internationale retailers

Toekomstperspectief

Cushman & Wakefield voorspelt in het nieuwste Retail rapport ook grote kwalitatieve veranderingen zoals een toename in de concurrentie tussen de grote winkelsteden omdat verzorgingsgebieden groter worden en retailers zeer selectief zijn in het aantal locaties dat zij willen in Nederland. De eisen die retailers en consumenten stellen aan de ruimtelijke kwaliteit van winkels worden steeds hoger. Retailers zullen daarom tot het uiterste moeten gaan om relevant te blijven voor de consument op alle aspecten zoals prijs, assortiment, sfeer, beleving en het aanzien van de winkel zelf, het vastgoed dus. 

Arjen Boesveldt, Head of Retail Cushman & Wakefield: “Winkelgebieden worden in toenemende mate volledig verweven met de overige functies en faciliteiten in en van een stad. De culturele voorzieningen, horeca, food, hospitality, leisure en publieksfuncties vormen samen met retail een integraal onderdeel van de aantrekkelijkheid en dus de aantrekkingskracht van een stad. Er zal dus meer dan ooit moeten worden samengewerkt met alle betrokken partijen die zich inzetten voor een sterk winkelgebied om ervoor te zorgen dat consumenten binnen en buiten het verzorgingsgebied er graag en langer verblijven. Als vastgoedadviseur halen wij veel internationale retailers naar Nederland en adviseren hen ook bij locatiekeuzes. Juist voor die internationale spelers geldt dat zij kiezen voor een beperkt aantal winkelsteden in ons land en dan op de beste plekken in die stad. De druk op het vastgoed in topwinkellocaties neemt hierdoor toe waardoor de huurprijzen op de allerbeste locaties in grote steden hoog blijven en zelfs weer stijgen terwijl deze over het algemeen zijn gedaald de afgelopen jaren.”

Aandeel internationale retailers in grote winkelsteen

Cushman & Wakefield registreert continu de ontwikkeling in de 23 grootste winkelsteden van Nederland. Onderstaande grafiek toont het percentage buitenlandse formules in deze belangrijkste winkelsteden.

Noot voor de redactie:

De nieuwste editie van het jaarlijkse Retail Rapport van Cushman & Wakefield kunt u hier downloaden. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Ingrid Wallisch | Phone: 020 800 20 48 | Mobile: 06 4688 1872
Wendy Schellens | Phone: 020 7 500 410 | Mobile: 06 5186 3401

Contacten

Ingrid Wallisch

Ingrid Wallisch

PR & Communicatie Manager

Amsterdam, Nederland

Telefoon +31 20 800-2000

Contact