Rusland voor het eerst grootste winkelcentramarkt van Europa - Cushman & Wakefield

Rusland voor het eerst grootste winkelcentramarkt van Europa

Na de oplevering van een aantal grote winkelcentra in het tweede half jaar van 2014 werd de koppositie op de Europese winkelcentrummarkt, die al sinds 43 jaar in handen was van Frankrijk, overgenomen door Rusland. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van internationaal vastgoedadviseur Cushman & Wakefield.

De totale winkelcentrumoppervlakte in Rusland is eind 2014 toegenomen tot meer dan 17,7 miljoen m2, dat is meer dan de helft van de totale oppervlakte die dezelfde periode aan de markt werd toegevoegd in Frankrijk. Groot-Brittannië is nu Europa’s derde grootste markt, met 17,1 mln. m2 winkelcentrumoppervlak.

Volgens het meest recente European Shopping Centre Development rapport van Cushman & Wakefield bedroeg de totale vloeroppervlakte van winkelcentra in Europa op 1 januari 2015 152,3 miljoen m2, een stijging van 3,3 procent ten opzichte van 2014. Hoewel West-Europa nog altijd goed is voor 69 procent van de totale bebouwde oppervlakte, namen de ontwikkelingsactiviteiten in Midden- en Oost-Europa in het tweede half jaar van 2014 met 2,2 miljoen m2 sterk toe. In West –Europa was dit 981.000 m2 in dezelfde periode.

De ontwikkelingsactiviteiten in Europa worden gestuwd door de behoefte op de consumentenmarkt aan grotere winkelcentra met een divers retaileraanbod ondersteund met recreatieve faciliteiten en een breder aanbod van ´food´ concepten.

In de grootste markten in West-Europa hebben ontwikkelaars flink uitgebreid en gerenoveerd om kleine of verouderde winkelcentra toekomstbestendig te maken, terwijl Midden- en Oost-Europa nog steeds gekenmerkt wordt door de aanleg van nieuwe regionale centra in grotere bedieningsgebieden. In 2015 en 2016 zetten deze trends voort. Rusland en Turkije zullen de ontwikkelingspijplijn domineren doordat de algehele concentratie beperkt blijft (hoewel de voltooiing van projecten in Rusland afhankelijk is van de financiële en algehele geopolitieke situatie). In West-Europa zullen de ontwikkelingsactiviteiten in markten met een lagere concentratie van winkelcentra, zoals Italië en Spanje, ook toenemen; in Italië staan er de komende twee jaar tweemaal zo veel projecten op stapel als in Groot-Brittannië.

Arjen Boesveldt, hoofd retail van Cushman & Wakefield in Nederland: “Nederland staat al jaren in de top-10 van landen met een hoog voorzieningenniveau aan winkelcentra. De daling waar we de laatste jaren mee te maken hebben is een gevolg van de beperkte hoeveelheid aan nieuwe winkelcentraontwikkelingen in Nederland. Door de fijnmazige winkelstructuur hebben we een relatief hoog voorzieningsniveau van winkelcentra en daardoor zijn er nog maar beperkt nieuwe ontwikkelingen nodig. De focus van beleggers en ontwikkelaars ligt hoofdzakelijk op renovatie- en uitbreiding van bestaande winkelcentra. Hierbij valt op dat hoofdzakelijk winkelcentra die goed presteren, zoals Gelderlandplein in Amsterdam en Hoog Catharijne in Utrecht, gemoderniseerd en uitgebreid worden. Al met al verwachten wij voor de komende jaren dat deze trend zich doorzet en dat er slechts in zeer beperkte mate nieuwe winkelcentra ontwikkeld zullen worden.”

Maxim Karbasnikoff, hoofd Retail van Cushman & Wakefield in Rusland: “De Russische retailmarkt staat al sinds maart 2014 onder ongekende druk. Behalve de crisis in Oekraïne en de daaropvolgende sancties, hebben de zwakke roebel en dalende olieprijs gebruikers in een penibele situatie gebracht, met name in de tweede helft van vorig jaar. Het zal dan ook niet verbazen dat nieuw beschikbare ruimte nog deels onbezet is, nu gebruikers zich vooral richten op optimalisatie van hun huidige netwerk en minder op het openen van nieuwe vestigingen zonder economische rechtvaardiging.

Desondanks denken we door de stabiele retailomzet in Q1 2015, het recente herstel van de roebel, de hoge bezettingsgraad in bestaande centra en een ietwat beperkte hoeveelheid projecten in de pijplijn dat de markt solide is en in een fase van consolidatie is beland.”

Het afgelopen jaar is de investeringsvraag uitzonderlijk groot gebleken. Nu ook een aantal grote winkelcentra van eigenaar is veranderd is het aanvangsrendement in veel markten gedaald tot bijna het niveau van vóór de crisis. Investeerders raken hebben echter te kampen met een gebrek aan modern, nieuw product. Dat leidt niet alleen tot een groeiende vraag in nieuwe markten (zoals Spanje), maar ook tot meer interesse in secundaire markten –en product, om buitenkansjes te spotten. Herstructurering van portefeuilles door beleggingsfondsen en met name REIT’s heeft in sommige markten nieuw aanbod opgeleverd, maar extra ontwikkelingsactiviteiten zijn cruciaal om in de toekomstige vraag van beleggers en retailers te voorzien.

Justin Taylor, hoofd EMEA Retail van Cushman & Wakefield: “Door de populariteit van onlineverkoopkanalen is interactie met je favoriete merk in een goed ontworpen, spannende en rijke omgeving nog nooit zo belangrijk geweest. In heel Europa kiezen projectontwikkelaars voor steeds grotere centra, met veel ontspanningsmogelijkheden en een groter aantal aanbieders van voedsel en drank om het winkelcentrum een unieke uitstraling te geven.”

Contacten

Ingrid Wallisch

Ingrid Wallisch

PR & Communicatie Manager

Telefoon +31 208002048

Contact