Cushman & Wakefield brengt TK Maxx naar Nederland - Cushman & Wakefield

Cushman & Wakefield brengt TK Maxx naar Nederland


Klik om te vergroten

Uitdaging

De internationale off-price multibrand retailer TK Maxx, expandeert fors in Europa. Hierbij consulteert de retailer regelmatig het Cross Border Retail team van Cushman & Wakefield. Medio 2014 kwam Nederland bij TK Maxx in beeld voor een volgende toetreding. Doorgaans brengt Cushman & Wakefield´s Cross Border Team de retailer in contact met het land waarin de retailer is geïnteresseerd. Als zodanig werd het eerste contact tussen TK Maxx en de Nederlandse retail specialisten van Cushman & Wakefield tot stand gebracht om te zien hoe wij hen konden adviseren en begeleiden bij de expansie. Het retail concept van TK Maxx vereist grote winkels van circa 1.800 tot 3.500 m², in het centrum van de grotere winkelsteden of PDV/GDV locaties, een schaars product in de Nederlandse retailmarkt, omdat Nederland niet dezelfde type PDV/GDV locaties heeft zoals TK Maxx gewend is, en winkels van deze grootte zelden onmiddellijk beschikbaar zijn in de binnensteden. TK Maxx gaf aan zo´n 20 tot 25 winkels te kunnen openen in Nederland.


Oplossing

De retail adviseurs van Cushman & Wakefield, die uitstekende kennis van de Nederlandse winkelmarkt en sterke relaties met vastgoedeigenaren in de binnensteden hebben, zijn exclusief door TK Maxx aangesteld om de expansie in Nederland te realiseren. Cushman & Wakefield heeft tezamen met TK Maxx een strategie geformuleerd voor de introductie op de Nederlandse markt. Hierin is onder meer vastgesteld welke steden het meest geschikt zijn voor TK Maxx en, belangrijker nog, op welke locaties binnen die steden TK Maxx zich zou kunnen vestigen. Het was de ambitie van TK Maxx om haar eerste winkels te openen in 2015 en om 20 tot 25 winkels te openen in de komende jaren. De uitdaging lag/ligt in het vinden van winkels die groot genoeg zijn voor het concept van TK Maxx.

Wij kwamen er direct achter dat er slechts een paar mogelijkheden zijn voor TK Maxx op PDV/GDV locaties. TK Maxx is zeer succesvol op PDV/GDV locaties, echter de Nederlandse markt verschilt enorm met de meeste andere landen. De Nederlandse bestemmingsplannen staan fashion retailers niet toe om winkels te openen op PDV/GDV locaties, en daarom richt onze primaire focus zich op nieuwe winkels in de binnensteden.
De binnensteden hebben zo hun eigen uitdagingen voor het vinden van geschikte locaties, daar het vereiste vloeroppervlak van circa 1.800 tot 3.500 m² vaak niet aanwezig is of al in gebruik is bij gevestigde retailers als H&M, Zara enz. Om te voldoen aan de ambitieuze doelstelling van TK Maxx, zijn pro-activiteit en creativiteit essentiële kenmerken. Winkels met deze oppervlakten kunnen doorgaans alleen worden gerealiseerd door het samenvoegen van meerdere winkels of door herontwikkeling/uitbreiding van (delen van) winkelcentra.


Resultaat

In 2015 opende TK Maxx de eerste twee winkels en een derde winkel in Nederland opent in het eerste kwartaal van 2016:

  • In winkelcentrum Heuvel in Eindhoven is een winkel gerealiseerd van circa 2.300 m². Deze winkel kon worden gecreëerd doordat een deel van het winkelcentrum werd herontwikkeld.
  • In Rotterdam is een winkel gecreëerd van circa 2.370 m² als onderdeel van de herontwikkeling van gebouw Linea Nova aan het Binnenwegplein.
  • In Groningen is een verouderde grote winkel volledig herontwikkeld en geschikt gemaakt voor het Retail concept van TK Maxx. Dit wordt de tot nu toe grootste winkel in Nederland met een vloeroppervlak van meer dan 3.500 m².

De beursgenoteerde off-price multibrand retailer TK Maxx wordt voor de huisvesting in Polen, Frankrijk en Nederland exclusief begeleid door Cushman & Wakefield. 

Contacten

Arjen Boesveldt

International Partner

Amsterdam, Nederland

Telefoon +31 208002035

Contact

The centre of retail

Wie zijn we, en wat doen we? Met dit filmpje geven we u inzicht in ons team en 

View now